- Ideální pro použití ve stavebnictví, v lesnictví a pro jeřáby
- Systém řazení MAN TipMatic® 2 s novými funkcemi převodovky
- Nově vyvinutý řadový šestiválcový motor D38 se zdvihovým objemem 15,2 litrů
Efektivita spojená s výkonností
MAN TGX D38 je vybaven s na míru šitou pohonní jednotkou s množstvem funkcí pro hospodárnost a je předurčen pro nejnáročnější transportní úkoly.
Srdcem je nově vyvinutý řadový šestiválcový motor D38 se zdvihovým objemem 15,2 litrů. Tento motor poskytuje suverénní výkon a rozšiřuje paletu modelů TGX o třídy 520, 560 a 640 HP*.
MAN staví i u modelu TGX D38 do centra pozornosti důsledně celkové provozní náklady (TCO) a kombinací
- nového motoru D3876
- zdokonaleného systému řazení MAN TipMatic® 2 s novými funkcemi převodovky a
- tempomatu řízeného GPS MAN EfficientCruise®
Vytváří mimořádně výkonný komplexní balíček.
MAN TGX D38 představuje ideální platformu vozidel pro použití ve stavebnictví, v lesnictví a pro jeřáby. Dodává se v normálních výškách i středně vysokých stavebních výškách a s robustními ocelovými nárazníky. TGX D38 dosahuje svého jmenovitého krouticího momentu již při 930 ot./min. Plný krouticí moment je navíc využitelný v širokém rozsahu otáček od 930 do 1 350 ot./min.
TGX D38 tak poskytuje v trakčních aplikacích suverénní tažnou sílu z nejnižších otáček, může časně řadit vyšší rychlostní stupně a díky vysokému krouticímu momentu tyto vysoké rychlostní stupně udržovat. Maximální krouticí momenty 2 500 Nm (520 HP), 2 700 Nm (560 HP) a 3 000 Nm (640 HP*) jsou k dispozici ve všech rychlostních stupních.
Design špičkového modelu
Na silnici je MAN TGX D38 rozeznatelný zvláštními znaky designu:
- Kryty bočních zrcátek i výrazný ochranný kryt chladiče jsou opatřeny matným platinově stříbrným lakem.
- Chromovaný nápis D38 na dveřích řidiče i spolujezdce je rovněž exkluzívní známkou špičkového modelu MAN.
- Označení výkonu HP 520, 560 nebo 640* na dveřích opticky podtrhují sílu nákladního automobilu.
Hnací ústrojí
Na míru šité hnací ústrojí s novými funkcemi převodovky
Řadový šestiválcový motor D38 se zdvihovým objemem 15,2 litrů spojuje suverénní výkon s vynikající efektivitou. S výkonem až 640 HP* poskytuje motor nejvyšší tažnou sílu pro každou potřebu a je přitom o 160 kilogramů lehčí než nejsilnější motor D28 V8 v provedení Euro 5 – to přináší dodatečnou přednost pro užitečné zatížení.
- Díky dvojstupňovém přeplňování motoru turbodmychadlem je plný krouticí moment zcela k dispozici již od 930 otáček za minutu. Silný krouticí moment modelu D38 je optimálně vyladěný na šířku pásma převodů náprav. Vstřikovací systém Common Rail třetí generace se špičkovým tlakem 2 500 bar umožňuje optimalizované spalování s velmi malým podílem částic a efektivním využitím paliva.
- Pro maximální spolehlivost a trvanlivost zavádí MAN u modelu D38 poprvé klenuté ventily u vznětového motoru nákladního automobilu. Toto konstrukční řešení dává ventilům i sedlům ventilů zvláště dlouhou životnost.
- Inovační chlazení TopDown vede chladicí kapalinu v hlavě válců přímo shora na tepelně vysoce zatížená místa, a snižuje tak opotřebení.
- Osm šroubů hlavy válců na každý válec stlačuje s velmi vysokou rovnoměrností hlavu i vložky válců s blokem motoru. Vedle nízké spotřeby oleje toto prodlužuje také trvanlivost těsnění hlavy válců.
Vozidla TGX D38 jsou ve všech provedeních kombinována se systémem MAN TipMatic® 2. Nabízí tři nové funkce převodovky pro ještě vyšší efektivitu při vysokém výkonu:
- S řazením Speed Shifting řadí MAN TipMatic® 2 rychleji mezi třemi nejvyššími rychlostními stupni 10, 11 a 12. Převodovka tak může například ve stoupání rychleji zařadit nižší rychlostní stupeň a zkracuje se okamžik přerušení záběru. Zůstane tak zachováno více rozjezdu a nákladní automobil šetří palivo.
- Funkce EfficentRoll je koncipována pro mírně se svažující pasáže dálnic a silnic první třídy. Systém MAN TipMatic® 2 pak automaticky řadí do polohy neutrálu a nechává vozidlo dojíždět, aniž by bral vozidlu rychlost účinek motorové brzdy. Nákladní automobil tak přebírá rozjezd z mírných klesání do následující roviny nebo mírného stoupání.
- Funkce Idle Speed Driving využívá vysoký krouticí moment motoru 15,2 litrů při nejnižších otáčkách a činí pomalé pojíždění komfortnějším a úspornějším. Toto je zvláště praktické v provozu s častým zastavováním a rozjížděním nebo při dojíždění ke kruhovému objezdu. V takových jízdních situacích pojíždí vozidlo s volnoběžnými otáčkami a zapnutou spojkou, dokud řidič nezabrzdí.
Tempomat GPS
Tempomat MAN EfficientCruise® řízený GPS
Tempomat MAN EfficientCruise® řízený GPS rozeznává díky uloženému mapovému materiálu stoupání a klesání následující trasy. Nákladní automobil tak může jet automaticky zvláště předvídavě, tedy cíleně se rozjíždět před stoupáním a na konci stoupání přejíždět vrchol sníženou rychlostí.
Použití systému MAN EfficientCruise® v dálkové nebo distribuční dopravě může snížit spotřebu paliva až o šest procent ‒ bez časové ztráty na trase. Systém MAN EfficientCruise® může i po hodinách jízdy ještě nanejvýš citlivě přidávat plyn, díky čemuž se může řidič plně soustředit na dopravní situaci.
V rámci řidičem zvolené požadované rychlosti a tolerance rychlosti vypočte systém MAN EfficientCruise® vhodnou rychlost pro jízdu do kopce a z kopce s optimalizovanou spotřebou a odpovídajícím způsobem přizpůsobí rychlost jízdy.
Program vozidla
Paleta modelů TGX D38
Rozmanitost modelů nejsilnějšího provedení TGX odpovídá rozmanitosti možností jeho použití. Je dodáváno s levostranným i pravostranným řízením a lze jej kombinovat s kabinami XL, XLX a XXL.
MAN nabízí četná uspořádání náprav jako sedlové tahače a podvozky pro nástavby. Zákazníci z oblasti dálkové a trakční dopravy mohou volit sedlové tahače a podvozky s odpružením 4×2 s listovými pružinami a vzduchovým odpružením a 4×2 s plně vzduchovým odpružením.
Třínápravová vozidla poskytují v provedení 6×2 také s hnanými a vlečenými nápravami vyšší přípustnou hmotnost. Jako provedení 6×4 s pohonem dvojnápravy zaručuje TGX D38 nejlepší trakci pro sedlové tahače i trakční podvozky.
Čtyřnápravová vozidla pro přepravu těžkých nákladů jsou v provedení 8×4/4 vybavena třemi zadními nápravami do celkové hmotnosti 41 tun a 250 tun celkové hmotnosti soupravy.
V trakční dopravě táhne MAN TGX D38 s převodovkami Overdrive (OD) obecně až 65 tun. V provedení pro přepravu těžkých nákladů se spojkou s měničem momentu a převodovkou OD nejsou problémem celkové hmotnosti souprav až 250 tun.
Zdroj: www.truck.man.eu